Здрава породица – здрава животна средина
Ноторна је чињеница да је у поступку одрастања детета, улога породице веома значајна – она посредује у преношењу моралних, друштвених, еколошких и других вредности, а поседује и најефикаснији метод васпитног деловања за спонтано, непосредно учење.
Примарним – породичним – васпитањем се, код деце успоставља емоционално-социјални статус личности и омогућује развој који се у каснијим фазама одрастања тешко може надокнадити. У детињству je емоционално доживљавање израженије од разума и то се са одрастањем мења. Стога је улога породице од изузетног значаја за свако друштво – у њој се врше припреме за корисно и одговорно обављање разних друштвених задатака.
Родитељи свесни значаја своје васпитне улоге морају имати мање- више јасну представу и циљеве у погледу развоја и васпитања детета. Свака породица користи сопствене методе за које сматра да су потребни/пожељни; не постоје „програми васпитања“ у смислу у коме постоји у друштву – у институцијама – али се, свакако, у свакодневици домаћинства налазе елементи и таквог „програма“.
Свакодневни живот у породици нуди небројене могућности за развој еколошких навика. Здрави породични односи и исправни еколошки ставови од кључног су значаја за правилан развој сваке личности. Породицом „организовано“ еколошко васпитање и образовање подразумева стварање предуслова за здраву животну средину.
Многе породице поседују свест/сазнање о томе да је заштита и унапређење животне средине цивилизацијска тековина и обавеза, а да јe еколошко образовање и васпитање саставни део културе живљења. Породице са овом врстом културе – еколошке – личним примером код детета индиректно развијају инстинкт и потребу за еколошки пожељним понашањем.
Код многих породица је нажалост,могуће установити потпуно одсуство еколошког резоновања. Мноштво је примера да се родитељи понашају непримерено: одлажу отпад на непрописан начин; угрожавају речне токове; прекомерно троше; користе бунаре за септичке јаме; прекомерно користе хербициде, пестициде и разне хемикалије.
Како би се деца успешно васпитавала у смислу заштите животне средине неопходно је да родитељи имају елементарна еколошка знања и адекватну културу понашања. Ово отуда што, спонтано, личним примером, прослеђене „еколошке поруке“ остају трајно урезане у свест малишана. Тако се, код деце, поуздано дефинише – гради – свест о правилном еколошком опхођењу; развија љубав и емоције којима су у стању да уоче важне практичне – употребне – и естетске вредности Природе.
„Еколошка обука“ треба да садржи елементе оспособљавања, будућих чувара и заштитника животне средине. Свака породица има специфичан педагошки профил и капацитет, у смислу социјалног, професионалног, образовног и економског статуса.
Еколошка свест је саставни део грађанске културе па је отуда неопходно посебну пажњу посветити и спречавању могуће појаве колективне менталне полуције – загађења – која се манифестује као: нерад, мисаона атрофија, алкохолизам, пушење, наркоманија, крађа, привредни криминал, корупција, мито, кријумчарење и сл. He смеју се занемарити ни индивидуална друштвена зла: лажи, увреде, клевете, коцка, проституција, туче итд.
Искуствено је утврђено да друштвено непожељна понашања испољена код родитеља негативно утичу на децу. Деца из проблематичних, конфликтима и прекршајима склоних породица могу постати неуротици и криминалци – промашене личности. Таква деца, оптерећена разним фрустрацијама су склона да се „свете“ природи.
Здрава породица мора бити основа – супстрат еколошког васпитања. Еколошка свест, здравом породицом условљена и установљена, подразумева огроман друштвени потенцијал, гаранцију очувања и заштите животне средине.
Било би добро, чак неопходно, да родитељи-васпитачи, путем посебног програма о очувању и заштити животне средине, добију некакве смернице и упутства за рад са децом. Нажалост, таквих програма-упутстава нема, а родитељима са дефицитом еколошког знања, преостаје само да се послуже средствима масовне комуникације и информисања (часописи, интернет, google, wikipedia…)
То је више него довољно да понешто науче и припреме се како би и на такав начин стеченим знањем, личним примером и ауторитетом васпитали своје дете. То је први корак – фаза – у озбиљном послу еколошког образовања. Васпитање и знање које деца стекну у породици омогућиће да се у каснијим фазама одрастања развију еколошке вештине и навике примерене потребама друштва
Стога, драги родитељи, прочитајте и научите понешто о заштити животне средине, пренесите то својој деци и поделите са њима радост и лепоту живљења у здравој животној средини!
Пише: Никола Угрчић, доктор еколошких наука
еколог