Еколошка етика на делу
Свако од нас се сасвим сигурно може присетити разних ситуација у којима су реакције поменутих ликова у причи идентичне са искуствима која смо и сами имали у различитим ситуацијама. Шта више, тако се понашамо чешће него што смо тога и свесни да бисмо, ваљда (?!), потврдили ону латинску: Repetitio est mater studiorum (понављање је мајка знања).
Није на одмет да поновимо да је однос човека и природе увек имао социолошко обележје и да је људско друштво, својом структуром и развојем, временом постојало комплексније и динамичније, услед чега је и однос према природи постојао сложенији, деликатнији – проблематичнији.
Свети Владика Николај је рекао да: „Цела природа личи на један велики клавир, на коме су створења у ствари дирке. Које се год дирке човек дотакне, чује ехо своје душе”.
Савременост је доба у коме су придев кризни и појам криза свеприсутни и неизбежни: економска криза, криза друштвених односа, еколошка криза, криза морала…и све оне имају само једну појмовну и вредносну одредницу – човека.
Људске одлуке и активности се налазе под снажним утицајем њиховог погледа на свет – оне показују како људи схватају постојање/функционисање света и како виде своју улогу у њему.
Како је еколошка криза бивала већа, а њене последице погубније, тако је бивала израженија потреба људи да интервенише и мења постојеће стање и своје понашање. Својеврстан је апсурд да еколошка етика, истицањем циљева и смисла моралних хтења и критеријума за вредновање понашања човека у окружењу, бива све удаљенија од објективних захтева епохе у којој је настала. Неопходно је, стога, непрестано радити на препознавању „еколошког греха“; покретати личне и друштвене механизме за обликовање нове етике, примерене новонасталим околностима.
Еколошка етика потпомогнута процесима екологизације (еколошко проматрање и вредновање појава) и сензибилизације (подизање нивоа осетљивости) друштава и појединаца, представља нужни и неизбежни инструмент – средство за смањивање притиска на Природу и ублажавање еколошке кризе. Међутим, овај процес мењања односа спрам природе – просвећивањем и освешћивањем – је, свакако, врло дуг и мукотрпан.
Филозофија пружа интегрални поглед на човекову егзистенцију јер од свог настанка покушава да нађе одговоре на разна питања, а људске контемплативне способности (размишљање) нас уводе у свет вредновања свега што нас окружује. Однос, као појмовни израз, је релациони феномен и инструмент који служи за сагледавање и упоређивање посматраних/анализираних појмова и појава. Успостављање правилних (у нашем случају је боље рећи пожељних) односа, њиховим вредновањем и хијерархијским устројавањем, важно је са становишта успостављања моралних норми – етике. Стога, упоредо са теоријско-методолошким процесима, еколошка етика поприма шире појмовно утемељење у новом вредновању погледа на свет, новој филозофија живота јер истиче одговорност и бригу за судбину читаве Планете.
Еколошка етика одређује односе човека према природи али дефинише и међусобне односе људи, нормирајући их. Многе области људских делатности добијају префикс „еко“ или придев „еколошки“ па се тако развија: еколошка-технологија, еколошко образовање, еколошка етика, еколошка политика, еколошко право и многе друге делатности.
Тиме се стварају услови да људске потребе и активности бивају третиране на начин који обезбеђује однос и опхођење којим се предупређује и спречава нарушавање равнотеже у природи и омогућава даљи развој и опстанак.
Развој и унапређење еколошке етике је императив савременог друштва, обзиром да нам је свешћу условљен инстинкт и обавеза очувања Живота као највеће вредности. Људи морају знати да могу преживети само ако чувају и поштују своју планету као једини дом који имају. У том смислу, за људску врсту, је веома значајна промена у схватању, планирању и деловању како би своје активности попут прекомерне производње и потрошње заменили рационалном производњом и умереном потрошњом уз уважавање закона природне равнотеже и њених потенцијала.
Са друге стране, свако савремено друштво мора преиспитати постојећи систем вредности и уважавати специфичности окружења. Људској врсти Природа је основ и услов опстанка, пријатељ и помоћник, а не непријатељ; она на сме бити објекат за израбљивање. Посебан проблем и изазов у напорима за очување животне средине, представља постојање огромних разлика између сиромашних и развијених земаља. Стога, еколошка етика, обједињујући и усмеравајући друштвено-политичке, друштвено-економске, здравствено-заштитне, васпитно-образовне и многe другe делатности, поспешује, повезује и обједињује напоре за обликовање пожељног понашања људи у непосредном окружењу – животној средини.
Етички критеријуми – еколошке моралне норме – су дакле неопходни као инструмент, подсетник, средство и помоћ у превенцији да своје активности не поистоветимо или препознамо у понашању неког од ликова из приче са почетка овог прилога.
др Никола Угрчић, еколог