Држва и медији

Сто милиона за медије који преписују, лажу, спроводе хајке и славе власт у Панчеву

Панчево наставља са финансирањем таблоидног новинарства, политичких промоција и политичке пропаганде на штету интереса грађана и објективног информисања. За то су досад потрошили 106,5 милиона динара – од новца грађана овог града

Од 143,5 милиона динара, колико је између 2016. и 2019. године из локалног буџета потрошено за информисање, чак 106,5 милиона добили су пропагандистички и прорежимски медији, те таблоиди и локални медији који никад не критикују власт.

Панчево наставља са финансирањем непрофесионалног новинарства, политичких промоција и политичке пропаганде на штету јавног интереса и објективног информисања.

Што више крше Кодекс новинара Србије, професионалне и етичке норме и законе, медији блиски властима добијају више новца на панчевачким конкурсима за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја из области јавног информисања.

Богато плаћени за пропаганду
Град Панчево је у самом врху локалних самоуправа по издвајању новца за информисање, после Београда, Новог Сада, Ниша и Новог Пазара. Износ средстава за медије порастао је са 33,2 милиона динара 2016. године, на 39.776.900,00 динара годину дана касније, док у последње две године износи око 38 милиона динара.

Тим јавним новцем, локална самоуправа од 2017. године богато награђује прорежимске и пропагандистичке портале е-Панчево, е-Вршац и Јужни Банат којима је заједнички исти уредник – Александар Чупић. У том периоду поменути квазимедији укупно су зарадили скоро 10 милиона динара.

Издавач портала Јужни Банат, фирма Брифинг Банат, 2017. године је, како смо писали, инкасирала безмало 20 милиона динара, што је више од четвртине новца подељеног на медијским конкурсима у Јужнобанатском округу.

Према писању УНС-а, током 2017. и 2018. године на локалним конкурсима за суфинансирање медијских пројеката, портали Јужни Банат, е-Подунавље, е-Панчево и е-Вршац добили су 31 милион динара.

Јужни Банат је престао да постоји ове године, иако се и даље налази у регистру медија. Овај парамедиј остао је упамћен и по томе што су одговорна лица доставила линкове о реализацији медијских садржаја у оквиру пројекта у 2017. години, који нису могли да се отворе.

Заједничко за наведене портале је то што су више пута мењали издаваче и уреднике. Тако су, на пример, портали е-Панчево и е-Подунавље у јануару ове године променили издавача – уместо удружења Јасно и гласно, са седиштем у Панчеву, према подацима из АПР-а издавач је сада Опен Виеw д.о.о. из Београда, односно из Раковице.

РАДОМИРОВИЋ: КОНКУРСИ ПОСТАЛИ КОРУПТИВНА ШЕМА
Злоупотребе у конкурсном суфинансирању медијских пројеката све су приметније, а штета по јавни интерес и грађане све већа, сматра Владимир Радомировић, председник Удружења новинара Србије.

„Панчевачки случај је прави пример занемаривања потреба грађана: какве користи Панчевци имају од емисија о дијабетесу које прави фирма за односе с јавношћу, а емитују се на београдској телевизији, или од пројекта о дискриминацији који ће наводно спровести удружење за које је немогуће утврдити да се икада бавило новинарством и да је поднело бар један финансијски извештај АПР-у? Конкурсно суфинансирање постало је коруптивна шема којом се од грађана годишње отме на стотине милиона динара“, напомиње Радомировић.

Он додаје да ће Удружење новинара Србије тражити да медији који крше Кодекс новинара Србије немају приступ буџетском новцу, те да ће то бити један од УНС-ових захтева када се буде мењао Закон о јавном информисању и медијима.

Награда за хушкачко новинарство
Портал www.epancevo.rs, којем је у марту ове године изречена опомена Савета за штампу због хајке и стварања атмосфере линча против новинара Ненада Живковића и текстова у којима су прекршили све одредбе Кодекса новинара, како је утврдио Савет, током 2018. године на различитим конкурсима у јужном Банату добио је 8,250 милиона, и још 4,150 милиона динара државне помоћи. За хушкачко и непрофесионално новинарство, локална самоуправа наградила је ове године портал е-Панчево са 3,190 милиона динара.

И поред јавних опомена, портал епанцево.рс је од 29. маја до 10. јуна, са још пет текстова, наставио кампању против Ненада Живковића, због чега је Савет за штампу крајем јуна изрекао нових пет опомена том порталу.

Шта о медијским конкурсима мисли Александар Чупић, одговорни уредник портала е-Панчево, али и уредник портала е-Вршац, е-Подунавље и јужнибанат.рс, да ли је задовољан добијеним новцем и поред опомена Савета за штампу, које су најважније теме од јавног интереса које су анализирали и истраживали новинари и новинарке тог портала у оквиру Конкурса за информисање, те да ли је уз милионе добијене на конкурсима унапређен рад портала, нисмо успели да сазнамо јер нам је Чупић у телефонском разговору рекао да не жели да одговори на наша питања.

РТВ Панчево апсолутни миљеник власти
За Град Панчево се може рећи да негује таблоидно новинарство, с обзиром на то да се Информер и Српски телеграф обавезно нађу на листи подржаних пројеката.

Информер је, на пример, од Панчева на два конкурса добио милион динара. За тај новац објавио је неколико извештаја са догађаја из града. Пројекат Информера, због ког је добио новац 2017. године, упамћен је јер се у њему помиње манифестација Регата на Тиси, која не постоји, као ни река Тиса у Панчеву, јер кроз тај град протиче Тамиш.

Наше истраживање је показало да је Информер објавио четири најаве, један извештај и „репортажу“, што значи да је сваки од тих шест текстова у просеку плаћен 166.000 динара.

Ипак, апсолутни миљеник градских власти је приватна Радио-телевизија Панчево, која је од 2016. године до данас, заједно за продукцијама, на конкурсима зарадила 62,810 милиона динара.

Док је пре три године тај медиј за два пројекта однео 17,5 милиона динара, од 2017. године у финансирање укључује и приватне продукције. Те године на другом медијском конкурсу, који је расписан у септембру, а одлука донесена у новембру, од 24.916.138 динара, колико је било на располагању, чак 14.800.000 динара добила је Радио-телевизија Панчево преко три повезане агенције.

Сва три привредна друштва, како смо писали, основана су у мају 2017. године, а два од три су убрзо после тога прекинула са обављањем делатности.

Две исте продукције појавиле су се и на наредном конкурсу, 2018. године, док су за 2019. сналажљиви директори и уредници, пронашли нову „жртву” – ПР Владимир Илић, власник Аудио-видео продукције, први пут се обрео на панчевачком медијском надметању и одмах зарадио 4,8 милиона динара.

Проблематични су и победнички пројекти, које углавном чине јутарњи програми на радију и телевизији, који се и иначе емитују. За постојеће емисије се не може добити новац на медијским конкурсима, али су оне у предлозима пројеката представљене као „јединствен садржај у медијском панчевачком простору“.

Стојковић: Квазимедији добијају новац за преписивање
За Александра Стојковића, уредника информативе панчевачког информативног портала 013инфо (www.013инфо.рс), конкурси за медије у Панчеву су комедија.

„Не знам како другачије да назовем ту фарсу по којој некакви квазимедији добијају новац. За тај новац не производе, него преписују медијски садржај. Наредне године то исто чине и нико им ништа не може. Највише, заправо, губе грађани који су платили нешто, а то нешто не добијају. То је озбиљно отимање од народа. Небитно је да ли су то режимски, опозициони или објективни медији. Свака ће власт, наравно, вући на своју страну, јер су у могућности“, мишљења је Стојковић.

Он сматра да реализацијом пројеката није задовољен јавни интерес грађана и грађанки града Панчева, те да су из угла становника града на обали Тамиша – то бачене паре.

„Они заиста не добијају ништа тиме, а не добија ни власт. Медијима који филтрирају садржај према потребама власти нико не верује, па ни они сами, а то најбоље показује број читалаца које је наш портал за релативно кратко време стекао. Па замислите да нама дају новац и да ми имамо више од два новинара, колико бисмо тек онда садржаја произвели и којом брзином би грађани долазили до информација. За 38 милиона, колико се дели на градском конкурсу, Панчевци су заслужили много више“, оцењује Стојковић.

Као примере медија којима су милиони незаслужено легли на рачуне, он издваја сајт www.јужнибанат.рс, који је добио озбиљне суме новца на градском конкурсу, а сада више и не постоји, затим Старт 013, новине и портал који су, према Стојковићем мишљењу, готово неприметни, а финансирани су милионским износима. На крају наводи и портал епанцево.рс, који, како каже, не зна на основу чега добија више од три милиона динара, а нема чак ни импресум и поносни је носилац опомене Савета за штампу.

Милиони за сервисне информације
Традиционално већ, новац добијен на конкурсима не троши се на писање аналитичких, истраживачких текстова и обраду тема за које нема места у дневном новинарству, како је било замишљено, већ за редован рад медија. Тако се у извештајима о реализацији медијских садржаја прилажу сервисне информације, као што је најава временске прогнозе и искључења струје.

Владимир Радомировић, председник УНС-а, сматра да у оквиру измена закона треба размотрити и могућност да се ипак финансира редовни садржај у локалним медијима, као што су вести.

„Финансијска ситуација у мањим срединама не дозвољава малобројним преосталим медијима да прате сва дешавања у тим срединама, па је потребно да се осим пројеката посвећених мање заступљеним темама финансира и редовни садржај. УНС се залаже да се обезбеди минимални гарантовани годишњи износ за локалне медије, да новац остаје у тим срединама, да не иде телевизијама и новинама из Београда, као и да о том новцу не одлучују политичари и јавности непознати ‘медијски стручњаци’, већ представници репрезентативних удружења новинара и послодаваца“, каже Радомировић.

Простора за унапређење пројектног финансирања медија, према мишљењу Александра Стојковића, нема, јер су медији главна полуга механизма останка на власти. Он сматра да су конкурси добра идеја, која може да заживи на прави начин у идеалном друштву. Србија је пак, како каже, далеко од тога.

И ОВЕ ГОДИНЕ ИЗДАШНИ: 34 МИЛИОНА ЗА МИЉЕНИКЕ
Од нешто више од 38 милиона динара на Конкурсу за суфинансирање медијских пројеката за 2019. годину, Град Панчево доделио је чак 34,250 милиона динара локалним прорежимским и пропагандистичким медијима, као што су поменути е-Панчево и РТВ Панчево, затим локалним некритичким новинама и порталима: Старт 013, www.панцево.мојкрај.рс и www.локалневести.рс, као и таблоидима, као што су Српски телеграф, Информер, те порталима www.ембарго.рс и www.република.рс (портал Српског телеграфа).

Подржана су 24 пројекта, а они највреднији биће емитовани на РТВ Панчево. Том медију додељено је 6,5 милиона динара, док је преко повезаних агенција, које ће реализовати пројекте на РТВ Панчево, зарадио још 9,7 милиона.

Све то и поред тога што је телевизија у марту ове године добила упозорење од РЕМ-а због непрофесионалног извештавања, кршења Кодекса новинара Србије, Закона о информисању и медијима и Правилника о суфинансирању пројеката. Клеветање без доказа, хушкање и прозивање, без питања друге стране, чест су „украс“ програма ТВ Панчево.

Новац је додељен и медијима који имају опомене Савета за штампу – порталу е-Панчево (3,190 милиона) и дневним новинама Информер (500.000 динара).

На позив да образложи одлуку о додели новца медијима који имају изречене мере независних регулаторних тела, градоначелник Саша Павлов није одговорио.

Иако Правилник не забрањује доделу средстава медијима који крше професионалне норме и Кодекс новинара, обичај је да се такве мере, уколико их има, наведу, као и препорука да се такве грешке не понављају, што је овог пута изостало.

Као и претходних година, финансијску подршку за објављивање медијских садржаја у јавном интересу добили су и београдски медији блиски власти: телевизија Студио Б за исти пројекат као прошле године „Водич кроз дијабетес“ – 1,6 милиона динара; портал www.србијаданас.цом – 500.000 динара, преко агенције Неwс медиа теам.

За садржаје који ће бити објављени на новоотвореном панчевачком порталу, www.абцспорт.рс, регистрованом 5. марта ове године, издвојено је 1,2 милиона динара. Подносиоци пројеката су удружење и агенција, који су такође основани ове године – 21. јануара, односно 1. априла.

Реч је о удружењу АБЦ спорт из Панчева, које заступа Маја Јанош, иначе кандидаткиња за одборницу Скупштине града Панчева, на листи СНС-а 2016. године. То удружење је добило 650.000 динара, а Агенција за маркетинг и рекламу Дигитал севен Панчево, чији је директор Лазар Грубор, 550.000 динара.

И ове године су богато награђене новине Старт 013, са истоименим порталом (2,280 милиона), чији је власник Синиша Батало, бивши функционер СПС-а у време Слободана Милошевића и посланик СПС-а у Народној скупштини.

Изненађење ове године је изостанак средстава за Радио БУС из Ковина, који је претходних година добијао милионе.

Овај текст настао је у оквиру пројекта „Јавни новац за јавни интерес“, који спроводе БИРН, НУНС и СЋФ, а финансира Европска унија. Ставови изречени у овом тексту представљају ставове аутора и не одсликавају ставове ЕУ.

Оставите коментар

PANpress
%d bloggers like this: