У ишчекивању резултата конкурса за суфинансирање медијских садржаја у Граду Панчеву

Да ли ће бити новца у буџету за медије који крше законе, професионалне и моралне норме?

РТВ Панчево и порталу epancevo изречене мере упозорења и опомене. Прошле године на градском конкурсу добили шест, односно четири милиона динара.

Овогодишњи Конкурс за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја из области јавног информисања расписан је нешто касније него ранијих година, 29. марта, а одлука о подржаним пројеката још није донета. Рок за предају предлога пројеката истекао је 18. априла, а како смо сазнали Комисија које ће одлучивати и пројектима је недавно формирана. Ко су њени чланови за сад није познато јер решење још није објављено на званичном сајту града.

У ишчекивању расподеле укупно 38.095.238,00 динара, подсетићемо се прошлогодишње доделе новца, која је према коментарима колега и колегиница, као и раније, била сканадалозна.

Подржана су 24. пројекта, а највише средстава (по шест милиона) су добили РТВ Панчево и предузеће Wagner production, чији је медијски садржај такође емитован на тој телевизији. Предузетнику Владу Мандићу, власнику агенције “Формат” Чачак, (који је новац добио и 2017. године) додељено је 2,2 милиона динара за медијске прилоге на РТВ Панчеву. За прилоге на РТВ Панчеву укупно 14,4 милиона, од укупно 38,09 милиона динара.

Пет милиона добио је недељник „Панчевац” за Мултијезични додатак, а нешто мање – 4,1 милион динара портал epancevo.rs. Новинама Старт прес додељено је 2,3 милиона, затим 1,9 милиона радију „Бус” из Ковина, и 1,3 милиона динара порталу juznibanat.rs, који је 2017. године променио издавача. Уместо предузећа Брифинг Банат, као издавач медија се појављивала Новинарска агенција јужни Банат. До недавно.

Увидом у АПР Новинарска агенција јужни Банат, са седиштем у Панчеву, Војвођански булевар 50/13, 21. фебруара 2019. године, мења назив и локацију и постаје Новинарска агенција јужни Банат д.о.о. Београд Звездара, са седиштем у Улици Стари виногради 20, на Звездари. Такође, 19. марта 2019. године, мењају се и законски заступници – уместо Марка Ристивојевића уписује се Угљеша Мучибабић.

Иначе, www.juznibanat.rs више не фукционише као информативни портал, а фејсбук страница некадашњег портала јужни Банат је преусмерена на страницу epancevo.rs.

Тај портал углавном преносио постојеће вести, бавио се дискредитацијом опозиционих политичара, и није оправдао медијске садржаје за који је добијен новац из панчевачког буџета 2017. године, о чему је наш портал писао.

Упркос томе прошле године, 6. септембра, портал јужни Банат је добио и 1,9 милиона динара на име појединачних давања, за пројкат „ОСИ- као и сви!”, који је потписао градоначелник Града Панчева Саша Павлов.

И док је 2017. године, поменути портал био апсолутни шампион на медијским конкурсима у јужном Банату, и зарадио чак 20 милиона динара, прошле године рекордер је била телевизија РТВ Панчево, која је према бази података пројектног суфинансирања медија Кешинформисање, коју је направио портал Раскринкавање, у више јужнобанатских општина освојила 15,9 милиона динара. Портал epancevo.rs, је током 2018. године, приходовао са 8,2 милиона динара, на четири конкурса у општинама јужног Баната.

На великом броју конкурса, медији који су имали више десетина опомена од стране државних органа, као што су на пример таблоид „Српски телеграф”, који је већ две године заредом рекордер по кршењу Кодекса новинара Србије,  и таблоид „Информер”, такође познат по кршењу етичких и професионалних норми, добијали су средства из буџета, прошле године и у Панчеву – по 500.000 динара.

Два милиона динара добило је привредно друштво Proglas public relations, из Београда, за медијске садржаје на Студију Б. По милион динара добили су портал 013 инфо, новосадски „Дневник”, и портал srbijadanas.com. Новац је добила и телевизија Пинк – 500.000 динара.

Паушалне оптужбе и кршење новинарског Кодекса

Ове година два медија којима су прошле године додељени милони на конкурсима за суфинансирање медијских садржаја, добила су мере упозорења и опомене од стране државних органа.

РТВ Панчеву је 13. марта Регулаторно тело за елeктронске медије (РЕМ) је изрекло две мере упозорења, због серије прилога о председници Вишег суда у Панчеву Станки Симоновић (од 1. фебруара до 1. марта),  и новинару Ненаду Живковићу (од 22. до 26. фебруара). Како се наводи у извештајима Савета Регулаторног тела за елeктронске медије, у ова два случаја РТВ Панчево је повредило одредбе Закона о електронским медијима и члан 8. став 11. Правилника о заштити људских права. Наводи се да је тај медиј изнео више паушалних оптужби, без доказа, као и да је повређена обавеза објективног информисања, правило друге стране, те достојанство лица на које се односи информација.

У извештају се додаје да је у на седници на којој се говорило о прилозима о Станки Симоновић, представница РТВ Панчева, Татјана Цук, у својој одбрани навела да заступа став да новинари треба непристрасно и обејктивно да извештавају о свакој теми о којој грађани имају право да знају, те да није прихватила одговорност за учињене пропусте. Имали су и обавезу објављивања јавних опомена у свом програму, као и у штампаном јавом гласилу које се дистрибуира на територији на којој пружалац услуге има дозволу за емитовање.

Због серије увредљивих текстова против новинара Ненада Живковића, који су се појавили на порталу epancevo у исто време када су слични прилози емитовани на РТВ Панчеву, у којима је он назван најнеримеренијим именима, на иницијативу Ненада Живковића, реаговао је и Савет за штампу. То тело је 28. марта, изрекло четири јавне опомене поралу epancevo.

Како се наводи у образложењу Комисије, спорним текстом је прекршено више тачака Кодекса новинара из поглавља Истинитост извештавања, Новинарска пажња и Поштовање приватности, јер је против Живковића изнет низ клевета и потпуно неоснованих оптужби и увреда, чији је, по свему судећи, једини циљ да га дискредитују. По оцени Комисије, у овом случају реч је и о дискриминацији према политичком уверењу, јер се epancevo на изузетно непрофесионалан начин „обрачунава“ са неким ко има другачија уверења. Додаје се да редакција портала није одговорила на жалбу.

Комисија је посебно истакла да се до сада ретко сретала са овако драстичним прекршајима професионалних и етичких правила, будући да је портал из дана у дан објављивао текстове готово идентичног садржаја, понављајући несхватљиво увредљиве квалификације на рачун Живковића.

По оцени чланова Комисије, портал се, приликом објављивања тих текстова није руководио никаквим професионалним разлозима, нити жељом да о било чему информише своје читоце, већ искључиво тиме да на сваки начин увреди, дискредитује и понизи човека о којем пише.

Комисија такође, са великим жаљењем, оцењује да је овај случај типичан пример нечега што се све чешће дешава у нашим медијима – да се серијом текстова води кампања против одређене особе, што је апсолутно недозвољено.

Да ли ће медији који су ове године добили јавне опомене Савета за штампу и јавна упозорења Регулаторног тела за електронске медије, поновити успех од претходних година, као и ко ће бити шампион овогодишњег конкурса, сазнаћемо врло брзо.

Правилник о суфинасирању пројеката за остваривање јавног интереса  у области јавног информисања, не забрањује изричито суфинанисирање учесника на конкурсу, који имају изречене мере од стране државних органа, већ се наводи да се посебно оцењује: да ли су учеснику конкурса изречене мере од стране државних органа,  регулаторних тела или тела саморегулације у последњих годину дана, због кршења професионалних и етичких стандарда (податке прибавља стручна службa од Регулаторног тела за елeктронске медије, за електронске медије, а од Савета за штампу, за штампане и онлајн медије); доказ о томе да су након изрицања казни или мера предузете активности које гарантују да се сличан случај неће поновити.

Од децембра прошле године у припреми је нови Правилник о суфинансирању медијских садржаја од јавног интереса, али већ месецима се чека на мишљење Владиног секретаријата за законодавство. Велики борј локалних самоуправа, па и само Министарство информисања и културе, конкурсе за суфинансирање медијских садржаја је расписало касније него иначе, управо због тога што се чекало на нови Правилник, који до данас међутим није усвојен. Какве измене се могу очекивати у новом докуметну, нисмо успели да сазнамо, иако смо се раније обратили Министарству културе и информисања.

Оставите коментар

PANpress
%d bloggers like this: