Стрпљење, воља и љубав према деци
Школа за основно и средње образовање „Мара Мандић” се бави образовањем и васпитањем деце са тешкоћама у развоју. Школа образује децу по индивидуалном образовном прогарму. Свако дете према својим психофизичким способностима и могућностима се образује и васпитава уз стручност и стрпљење наставника-дефектолога (олигофренолога, логопеда, тифлолога, сурдолога и реедукатора психомоторике).
У школи ученици по редовном плану и програму усвајају наставне садржаје из свих обавезних и изборних предмета. Наша школа са посебним духом ствара позитивну и пријатну атмосферу како би се ученици осећали пријатно, сигурно и прихваћено. Кроз разне школске и ваннаставне активности ученици упознају себе и свет у коме живе, стичну знања, развијају вештине кративности и радне навике које су важне за успех у каснијем животу.
Настава се реализује у две смене, преподне и послеподне за нижу групу (од I до IV), вишу (од V до VIII) средњу школу, продужени боравак и дневни боравак “Невен”. Настава у дневном боравку “Невен “ представља комбинацију просвете и система социјалне заштите и нуди следеће облике рада деци и одраслим особама са сметњама у интелектулном функционисању кроз: предшколско образовање, рад са децом умереном менталном ометеном развоју од 8-18 година, рад са децом /лицима умерено ментално ометеним у развоју старија од 18 година и рад са децом са тешким телесним оштећенима. Настава у продуженом боравку се одржава у реновираном објекту који је опремљен савременим асистивним технологијама и прилагођен је специфичностима и потребама наших ученика.
У школи постоје издвојена одељења која се налазе у Качареву и Долову. Такође се реализује кућна настава за децу која нису могућности да похађају наставу услед болничког лечења или због природе болести.
У оквиру средњег образовања постоји двогодишње (помоћни обрађивач лима,шивач текстила,цвећар –вртлар) и трогодишње образовање (лимар, конфекцијски шивач).
На часовима се користе најавременије методе и технике рада (употреба раунара, интерактивне табле) да кроз интерактивно учење и рад у мањим групама ученицима буде лакше и занимљивије. Овакав начин рада у настави помаже квалитетну и ефикасну наставу, омогућава већу креативност наставника и бољу повезаност наставика и ученика.
Један од битних третмана овог типа је и сензорна соба. То је место где особе са поремећајем сензорне интеграције могу да бораве уз присуство обученог дефектолог за овај вид терапије. Сензорна соба је опремљена безбедном и одговарајућом опремом за разним звучним и визуелним стимулусима. Кроз игру и опуштање ученици могу да истражују, осећају и развијају своје сензорне вештине, смање стрес и напетост.
У склопу дефектолошког третмана постоји и реедукација психомоторике. Веома је важно да се на што ранијем узрасту започне на спречавању дисхармоничног развоја. Реедукација психомоторике је терапија покрета. Тело као медијум комуникације,опажаји и покрети битни су за развој личности и доживљај телесне целовитости. На овом третману се раде опште и специфичне вежбе (вежбе имитације, ритмике, оријентације у времену и простору, гностичке и прскасичке способности, вежбе говора).
У школи осим традиционалне наставе, примењује се активна, пројектна настава као новина у настави, где се полази од интересовања ученика, њихове креативности и повезивању претходним знањем и личним животним искуством ученика. Користе се разни дидактични материјали: аудио-визуелни, сензорни и практични.
Рад са ученицима и родитељима осим наставника обављају и стручна служба (социјални радник,психолог) која је веома важна за остваривање социјализације и комуникације у обазовању. Они су ту да сарађују са наставницима, родитељима, ученицима ;да прате, унапређују, и подстичу развој детета.
Важно је напоменути свакодневни рад индивидуалних наставника (логопед, реедукатор психомоторике и физитерапеут) који су део тима у пружању помоћи у виду отклањања и ублажавања говорно-језичких сметњи, развоју комуникативних способности, правилног развоја тела, спречавању настанка и корекцију неког деформитета.
Школа као сервисни центар пружа подршку редовним школама више од седам година. Услуге које наша школа пружа деци у 19 градских и приградских школа јесу кроз саветодаван рад наставика у редовним школама,помоћ наставника у изради ИОП-а, евалуацији ИОП-а и саветодавни раду са родитељима.
Највише смо поносни и задовољни када наши ученици постижу одличне резултате и успехе на разним такмичењима (спортске, луткарске,ритмичке) не само у Србији већ и у страним земљама.
Дефектолошким радом, корак по корак, из дана у дан уз стрпљење, вољу и љубав према деци уз подстицај директора школе, Горана Владића, стварамо позитиван однос са доста енузијазма и чинимо све да сутра будемо бољи него данас.
Десанка Миленковић, дефектолог-наставник предметне наставе у ШОСО „Мара Мандић”