Држава и медији

Удружени буразерски подухват: Све креативнији начини за стављање новца грађана у сопствени џеп

Коришћени су мање или више иновативни начини за правдање милиона добијених на медијским конкурсима у Панчеву: док је ту обавезу еВршац игнорисао, Брифинг Банат је доставио линкове на непостојеће текстове, иста се имена појављују у разним медијима, ангажују се исте фирме…

И поред неправилности у извештајима појединих медија који су у Панчеву добили средства на конкурсу за пројектно суфинансирање 2017. године, градска власт није реаговала и тражила да новац који су добили врате.

Фирма Брифинг Банат д.о.о. из Панчева, која је 2017. године била издавач портала www.juznibanat.rs, рецимо, у извештају је као доказ да је урадила оно на шта се обавезала у пројекту, за који је добила четири милиона динара, доставила линкове који нису могли да се отворе.

У Одељењу за културу, информисање, младе, цивилни сектор и спорт у оквиру Секретаријата за јавне службе и социјална питања Града Панчева тврде да су линкови били доступни када су стигли у локалну самоуправу, те да у Правилнику о суфинансирању пројеката за остваривање јавног интереса у области јавног информисања не постоји временско ограничење за доступност информација произведених у оквиру пројекта.

Дакле, могли су да нестану и одмах пошто су стигли у градску управу.

Необична ситуација десила се и са порталом www.еvrsac.rs, који је прошле године од Града Панчева добио 1,5 милиона динара за суфинансирање медијских садржаја. У њиховом извештају наведено је да је од 13. јуна до 31. децембра објављено више од 300 „оригиналних медијских садржаја“.

У достављеној документацији у коју смо имали увид у априлу ове године, међутим, доказа о објављеним медијским садржајима није било.

Ипак смо, на наш захтев, током новембра из Одељења за културу, информисање, младе, цивилни сектор и спорт добили списак линкова 356 медијских садржаја портала www.еvrsac.rs, који је, очигледно, у међувремену достављен локалној самоуправи.

У вестима доминирају позитивне информације везане за једну политичку странку (СНС) и негативне које се односе на поједине странке данашње опозиције. Уочљиво је да је овај медиј новац грађана и грађанки Панчева трошио за вести у којима се дискредитују, оптужују и нападају панчевачки привредници, новинари, опозициони политичари, и којима се крши медијска етика.

УМЕСТО ДА БУДУ ТУЖЕНИ, ПОРТАЛИ НАГРАЂЕНИ
У 2017. години Град Панчево је спровео два конкурса за суфинансирање медијских садржаја – први у фебруару, други у септембру. Расподељено је 39.776,900 динара, а ми смо анализирали 12 пројеката који су прошле године добили милионске износе (од милион до шест милиона). У члану 42 Правилника о суфинансирању пројеката за остваривање јавног интереса у области јавног информисања стоји да „кориснику средстава који не достави у року и у прописаној форми наративни и финансијски извештај о реализацији пројекта, орган који додељује средства упућује захтев за повраћај средстава“.

Овим чланом предвиђено је и да се информација о корисницима средстава који нису доставили наративни и финансијски извештај о реализацији пројекта, односно који нису извршили повраћај средстава, објави на веб-сајту локалне самоуправе.

Адвокат Вељко Милић, који се бави медијским правом, објашњава да онај ко је расписао конкурс има обавезу да прати извршење пројеката, те да медиј, уколико не изврши уговорне обавезе, треба прекршајно да одговора. Ипак, Град Панчево се није одлучио да против ових медија покрене тужбе, већ је сајт www.еpancevo, који је у власништву еVrsac Group, наградио са 4,1 милион динара, колико су добили на конкурсу за суфинансирање медијских садржаја у Граду Панчеву у 2018. години. Портал www.juznibanat.rs такође је награђен, али нешто скромнијим износом – са 1,3 милиона.

Недим Сејдиновић, председник Независног друштва новинара Војводине, каже за Цензоловку да забрињава све већа бахатост представника власти и њихових медија.

„Изгубили су сваки осећај за меру. То је ваљда последица чињенице да нису кажњени на изборима због тога, већ су, напротив, награђени. Проблеми у медијској сфери се очигледно не могу решавати само активизмом медија, новинарских и медијских организација и притиском међународних организација. Они су много дубљи и плашим се како ће се све то на крају завршити“, каже Сејдиновић.

Високи трошкови продукције за сајт који преноси туђе вести

Друштво са ограниченом одговорношћу еVrsac Group, које је издавач портала www.еvrsac.rs, прошле године је од Панчева добило 1,5 милиона динара за пројекат „Учешће грађана у јавном информисању“.

У ревидираном буџету стоји да ће тих милион и по бити потрошено за дизајн, израду софтвера и апликације за мобилне андроид платформе за информисање грађана Панчева.

Међутим, из финансијског извештаја може се видети да је 375.000 динара потрошено на хонораре, фотограф је плаћен милион динара (АИР теам), а трошкови дописника били су пола милиона (Focus Media).

У извештају Брифинг Баната, издавача портала www.juznibanat.rs, стоји да је за потребе дизајна за пројекат „Будимо информисани“ потрошено 324.000 динара, а за обуку редакције 451.000. Лектура је коштала 350.000, а превођење 328.000 динара. Фотографије су коштале 348.000 динара, а израда аналитике 195.000.

Познато је да сајт већину садржаја преузима из других медија и да своју видео-продукцију готово да и нема, али су за њу ипак потрошили 180.400 динара.

Већину текстова на порталу чине сервисне информације, извештаји и пренесене вести. Ипак, у правдању пројекта стоји да је снимљен и истраживачко-новинарски прилог из области инфраструктуре, образовања, научноистраживачке области.

Недим Сејдиновић каже да постоје различите активности које су важне за реализацију пројекта, па је тешко уопштено говорити шта јесу, а шта нису оправдани трошкови са становишта јавног интереса.

Проблем је, међутим, то што се суштински нико не бави самим буџетом, јер нема нити воље нити стручности за то. И то је један од разлога због чега у комисијама треба да седе стручни људи – да би препознали шта јесу, а шта нису оправдани трошкови. Ови који сада у њима седе о медијима не знају ни најелементарније ствари, а камоли то. Такође, нико на крају и не контролише суштински како се новац утрошио. А то треба да буде поступак озбиљне анализе трошкова у односу на реализоване активности. У питању је спој лењости, нестручности и лоших намера“, оцењује наш саговорник.

Подсећања ради, предузеће Брифинг Банат је у 2017. години, на конкурсима за медије са порталом Јужни Банат добило готово 20 милиона динара и из буџета Града Вршца, те општина Опово, Бела Црква, Ковачица, Ковин, Алибунар и Пландиште.

Посао за друштво које тргује хемијским производима

Анализа је показала да је један део подносилаца пројеката повезан на тај начин што ангажују исте фирме или предузетнике приликом реализације пројеката. Нису случајна ни иста имена која се појављују у више медија.

Тако је, на пример, Град Панчево на првом конкурсу у 2017. години 2,4 милиона динара доделио предузећу за радио-дифузију и телекомуникацију БУС д.о.о. Ковин, издавачу Радија БУС из Ковина, за пројекат „Мој комшија“.

Предузеће је плаћало одржавање интернет странице радија, одржавање веб-сајта, снимање, обуке пројектног тима и израду аналитике привредном друштву Galone Chemicals, које је у АПР-у било регистровано за делатност трговине на велико хемијским производима, показало је наше истраживање.

Од 23. јануара 2017. године предузеће за радио-дифузију и телекомуникацију БУС д.о.о. Ковин мења власника и директора. На место директорке Елизабете Тот долази Мирослав Стојановић, бивши уредник портала Јужни Банат, који је прошле године такође добио на панчевачком конкурсу четири милиона динара.

Радио БУС и портал Јужни Банат имају, осим Мирослава Стојановића, још нешто заједничко. И једни и други користили су услуге фирми Webster i Zedu media. Прва се бави веб-порталима, а ангажована је за потребе превођења, координације друштвених мрежа, лектуре, фотографије.

Фирма Zedu media d.o.o из Београда основана је 18. јула 2017. године за производњу кинематографских дела, аудио-визуелних производа и телевизијског програма. Портал Јужни Банат и Радио БУС ангажовали су ту фирму за фотографије, израду аналитике, лектуру, превођење, дизајн, видео-продукцију, обуке пројектног тима, промоцију, координацију друштвених мрежа.

Wеbster d.о.о. је регистрован 21. септембра 2017. године, са адресом у Старчеву, дакле четири месеца након што је донета одлука о одобреним пројектима на првом конкурсу за суфинансирање медијских садржаја у Панчеву. Од ова два пројекта фирма Zedu media  је инкасирала око 1,2 милиона, а Webster око 875.000 динара.

Ипак, најинтересантније је то што је привредно друштво које тргује хемијским производима на велико Galone Chemicals одржавало интернет страницу Радија БУС за време емитовања емисија (фактура на 100.002 динара), одржавало веб-сајт (фактура на 74.998 динара), израдило аналитику посета (фактура на 30.002,40 динара), пружило услугу снимања на терену (фактура на 252.000 динара) и обучавало пројектни тим (фактура на 125.000 динара).

Пљачка новца грађана и контрола медија“

Даље, Радио БУС и портал www.evrsac.rs ангажовали су исту предузетницу, Оливеру Милетић, власницу Студија за фотографисање и снимање АИР теам, која је уписана у регистар АПР-а 27. јануара 2017. године, и обрисана 5. фебруара 2018. године. Вршачки портал је дао милион динара овом студију за накнаду за фотографа, а Радио БУС 360.000 динара за трошкове снимања на терену.

Привредно друштво које тргује хемијским производима на велико Galone Chemicals одржавало интернет страницу Радија БУС за време емитовања емисија (фактура на 100.002 динара), одржавало веб-сајт (фактура на 74.998), пружило услугу снимања на терену (фактура на 252.000)…

Портал www.еvrsac.rs платио је и Драгану Милетићу, власнику студија Focus Media, који има исти матични број и ПИБ и налази се на истој адреси у Панчеву као и АИР теам. Предузетници оба студија имају исто презиме. Студио Focus Media добио је 500.000 динара за накнаду за дописника.

Уочљиво је да је www.evrsac.rs новац грађана и грађанки Панчева трошио за вести у којима се дискредитују, оптужују и нападају панчевачки привредници, новинари, опозициони политичари, и којима се крши медијска етика.

Радио БУС је ангажовао и привредно друштво Кос медиа гроуп за потребе израде аналитике, у износу од 20.000 динара. Претежна делатност овог привредног друштва, које је основано 3. фебруара 2017. године, јесте неспецијализована трговина на велико.

Портал Јужни Банат је променио уредника и издавача, и то 20. децембра прошле године. Уместо Мирослава Стојановића уписује се нови уредник Александар Чупић, који је уредник портала www.еврсац.рс, а уместо фирме Брифинг Банат д.о.о., настаје новинарска агенција Јужни Банат д.о.о. из Панчева, власника Марка Ристивојевића.

Стојановић је у јануару 2017. године постао власник фирме Брифинг Банат преузевши је од Зорана Шћекића, који ју је основао у септембру 2016. Од Шћекића је убрзо преузео и функцију главног уредника сајта јузнибанат.рс.

Очигледну повезаност портала, који добијају велике суме новца из градских и општинских буџета, Недим Сејдиновић оцењује као „удружени злочиначки подухват којим се, по свему судећи, управља из партијске централе“.

„Треба нагласити и то да се новац према медијима одлива у много већој мери кроз друге механизме, као што су јавне набавке, донације, спонзорства и слично, што у великој мери остаје неистражено. Циљ је двоструки: први је ординарна пљачка новца грађана, а други је, наравно, контрола медија. Систем је успостављен тако да су медији истовремено и уцењени и корумпирани. Ако су кооперативни и послушни, газда ће пронаћи начин да их финансира, па макар и преко фантомских фирми које ваљда треба да обезбеде привид ‘различитости‘. Ако су непослушни, доживеће праву ноћну мору”, закључује Сејдиновић.

Овај текст настао је у оквиру пројекта „Јавни новац за јавни интерес“, који спроводе БИРН, НУНС и СЋФ, а финансира Европска унија. Ставови изречени у овом тексту представљају ставове аутора и не одсликавају ставове ЕУ.

 

Оставите коментар

PANpress