ВОДИЧ КРОЗ ЖИВОТ

Како изабрати ваншколску активност за дете

Успех у некој активности зависи од талента и рада. Колики је однос, односно шта има већи утицај на успех није сасвим познато, али је сигурно да су неопходни и таленат и рад. Родитељи треба пре свега да развијају код детета радне навике и то већ од прве године. Поред тога треба од самог почетка да подстичу упорност и радозналост.

Дете се роди са потенцијалом који се током живота развија. Током првих година живота таленти се постепено испољавају како дете расте. Да бисмо видели који таленат дете поседује потребно му је понудити више могућности, односно бавити се њиме и посматрати га како се сналази у појединим активностима. Ако дете нешто ради радо и брзо постиже напредак, могуће је да поседује таленат за ту активност и то треба проверити са стручњаком из те области. Вежбе и похвале ће допринети развоју.

Некада се деси да дете почне да се бави неком активношћу пре него што је зрело за то и родитељи помисле да није талентован. Тај став пренесу и детету и оно проведе живот у уверењу да није за то, потпуно погрешно. Када је дете у узрасту основне школе, добро би било да стручњаци процене да ли има талента за неку активност, можда чак више независних стручњака. Нажалост, сада имамо појаву да ће тренери или друге особе које се баве децом понекад рећи да је дете талентовано само да не би изгубили материјалну добит. Зато мислим да процену и обуку не треба да ради иста особа.

Ако дете иде на часове ван школе, било спорта или нечег другог, родитељи треба да сагледају да ли ће то бити рекреација или ће спремати дете да му то буде професија и у складу са тим форсирати или не своје дете. Опет је потребна помоћ стручњака да процени да ли су у питању амбиције родитеља или детета. Уколико дете жели да одустане треба видети разлоге и ако је тренутна криза подстицати га да настави, научити га да не одустаје кад му је тешко. Међутим, ако изгуби потпуно интересовање онда уз консултацију са наставником донети одлуку.

Многи родитељи преоптерећују своју децу са много ваншколских активности (спорт,страни језик…) Живот се целој породици претвори у јурњаву са једног на други крај града. Мишљења сам да је довољно одабрати једну обавезу и пустити дете да има и слободно време, зато што се креативност највише развија у доколици. Такође сам мишљења да кад дете полази у први разред би било добро да нема ваншколске активности зато што му много енергије треба да се прилагоди на школу и да има енергије за учење. Преоптерећено дете може да изгуби интересовање за учење уопште и да одустане од труда зато што се осећа неуспешно у свему. Много је боље да буде успешан у једној области, него да половично познаје више ствари.

Svetlanka

Пише: Светланка Кнежевић, психотерапеут

0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments
0
Оставите ваш коментар о овој теми.x
()
x
PANpress