Три у један – положај жена у локалним медијима

У локалним медијима жене су у већини случајева и уреднице и новинарке и власнице. Међутим, забрињава податак да у комерцијалним медијима за разлику од медија цивилног сектора, жене су углавном фиктивне власнице и не мешају се у уређивачку политику.

Има 41 годину, у новинарству је 15,4 године, поседује средњу стручну спрему и завршене специјализоване куресеве за новинарство. Запослена је као новинарка. Зарађује између 21.000 и 30.000 динара и не сматра да је у погледу зараде дискриминисана у односу на своје колеге мушкарце. Овако, у најкраћим цртама, изгледа профил жене запослене у једном српском локалном медију, према резултатима истраживања, које је спровело Пословно удружење Асоцијација локалних и независних медија “Локал прес”.

У “Истраживању о положају, улози и месту које жене заузимају у локалним медијима” учествовало је 80 локалних медија са територије читаве Србије у којима је укупно 633 запослених. Међу анкетираним медијима 58 је комерцијалних, а 22 су медији у власништву удружења грађана.

Жене су власнице у готово трећини (30 %) анкетераних медија што је изненађујуће висок проценат. Овом резултату значајно је допринео број жена власница у ОЦД медијима – чак 36 одсто. Од 22 локална ОЦД медија, осам има жена у власничкој структури, док су код комерцијалних медија жене власнице у 24 локална медија.

Иако проценти, на први поглед охрабрују, реална слика је мало другачија. Анкетиране власнице комерцијалних медија углавном нису активне у креирању уређивачке политике (62,5), а свака четврта се не меша ни у пословање медија. Код медија чији су оснивачи удружења грађана слика је потпуно другачија. Власнице ОЦД медија активно се баве уређивачком политиком чак и када нису формално уреднице, а често су и власнице и уреднице и новинарке.

Када се све ово узме у обзир, проценат жена које су заиста активне власнице у стварности своди се на 23 одсто испитаника.

Главне уреднице има 36 одсто анкетираних комерцијалних медија, док је овај проценат код ОЦД медија далеко виши, чак 59 одсто обавља уређивачке послове. Када су у питању уреднице рубрика у комерцијалним медијима њихово учешће је нешто веће (41 одсто), а у ОЦД медијима је обрнуто (27 одсто).

Уреднице у локалним медијима су зашле у пету деценију, просечно су старе 42 године, у новинарству су провеле 17,3 године, а уредничку позицију заузимају просечно 7,4 године, са углавном високом стручном спремом. Зарађују између 21.000 и 30.000 динара (50%), док тек свака пета жена (19%) на месту уреднице има месечну зараду између 31.000 и 40.000 динара.

За разлику од уредница, новинарке су млађе. У просеку у комерцијалним медијима имају 38,1 године, а новинарством се баве 11 година. Углавном су завршиле средњу школу и специјализоване курсеве за новинарство (57,8%). Зарађују између 21.000 и 30.000 динара у (57,1%) и не сматрају себе мање плаћеним од колега у 97,8 одсто случајева.

Број новинарки у локалним медијима чини чак 54 одсто запослених код комерцијалних, а нешто мање (41 одсто) код ОЦД медија. Када су новинарке сараднице у питању, ангажоване по основу ауторских уговора у комерцијалним медијима 28 одсто је жена, док их је у ОЦД медијима 54 одсто. Ови подаци наводе на закључак да је код ОЦД медија далеко већа заступљеност жена у управљачким и руководећим функцијама.

Занимљив податак представља то да су новинарке у ОДЦ медијима просечно за четири године млађе од својих колегиница у комерцијаним медијима, имају тек годину дана мање стажа (10,5 година) и при том су углавном високообразоване.

Ако се поред овога има у виду податак добијен из истраживања да су се ОЦД медији, међу којима доминирају интернет портали (59 одсто), доживели експанзију последњих пет година, може се извући закључак да су промене у медијској сфери допринеле да млађе, образованије и активније медијске посленице чешће траже своју шансу мимо традиционалних медија.

Циљ истраживања био је утврђивање заступљености жена на управљачким и руководећим местима у локалним медијима. Спроведено је у оквиру пројекта “Правна помоћ чланицама Локал преса” који се спроводи уз подршку организације “Civil Rights Defenders”.

Извор: Локал прес

Оставите коментар

1 Коментар на "Три у један – положај жена у локалним медијима"

Сортирај према:   Најновији | Старији | Најпопуларнији

srecno, srecno

wpDiscuz
PANpress